אסטרטגיה שיווקית

לכאורה, מה רע? אם יש לך מותג חזק, ידוע ומוכר, למה לא להשתמש בו כדי לקדם מוצרים נוספים ולזכות באופן מידי בהכרה? למה לא לנצל את המוניטין שצברת במוצר קיים, לשווק מוצרים אחרים תחת אותו מותג? ואכן יש הרבה הגיון לבצע מתיחת מותג. המהלך אכן מקנה כניסה מהירה ובטוחה לתחום חדש, כאשר משתמשים במותג קיים חזק. התופעה כמובן איננה ייחודית לישראל, היא גם לא הומצאה כאן. חברות נעלי ספורט, כמו נייקי ואדידס, כבר מזמן אינן חברות להנעלה בלבד, אלא הן חברות אופנה לכל דבר. חברות מחשבים כמו IBM שהחלה כספקית ציוד מחשוב לעסקים, כיום מספקת פתרונות רחבים ומגוונים, החל ממחשבים שולחניים לפתרונות רשת ואפילו ייעוץ אסטרטגי.
כל זה טוב ויפה, אבל כמו שגם גומייה שמותחים אותה יותר מדי בסוף נקרעת, כך גם מותג הנמתח יותר מדי עלול להיקרע, או יותר נכון להישחק. כאשראסטרטגיה השיווקית מגדירה מותג הממוקד במוצר אחד, או בקו מוצרים אחד, הוא מאוד יעיל וחזק. במצב כזה המותג מזוהה עם המוצר ובמקרה הטוב המותג יכול להפוך להיות מותג גנרי. כלומר, המותג המוביל הופך להיות השם לקטגוריה כולה, כמו פלאפון או פריג'ידר. אבל כמו שישנם יתרונות למתיחת המותג, יש מספר חסרונות, בייחוד אם לא מבצעים את המתיחה נכון או מותחים יותר מדי.
אז איך יודעים כמה מתוח זה מספיק מתוח? כביכול התשובה ברורה. כדאי למתוח את המותג כל עוד למוצרים החדשים יש קשר עם המוצר המקורי המשויך למותג. אבל זה לא כל כך פשוט. למשל, האם לגלידה יש קשר עם שוקולד? שניהם מזון, שניהם מתוקים, שניהם נאכלים כקינוח או חטיף, לכן במקרה הזה הקשר הוא די ברור ובהחלט עושה הגיון למתוח את המותג. אבל ישנם מקרים שהקשר לא חד משמעי. למשל, האם יש קשר בין משקה קולה לבין מיץ טבעי? נכון ששניהם משקאות מתוקים קלים, אבל הערכים של משקה הקולה (צעיר, מהנה), מאוד שונים מהערכים של מיץ טבעי (בריא, מרווה). לכן מתיחת מותג חזק בתחום משקאות הקולה, כמו קוקה קולה, לא כל-כך הגיוני לתחום של מיצים טבעיים.
גם כאשר יש קשר חזק בין סוגי המוצרים, יש גבול לכמה אפשר למתוח את המותג.ככל שמרבים במתיחת המותג, כך מדלדל ערכו והשפעתו. לחברה כמו חברת ריגלי העולמית, אשר עד לפני מספר שנים מכרה רק מוצר אחד, מסטיק, ורק תחת מותג אחד, ריגלי, היה את אחד המותגים החזקים ביותר. כיום לחברה כבר יש עוד מוצרים, כמו סוכריות והיא איבדה מעוצמת המותג שלה.
תגיות:
ייעוץמיתוג




- מאמרים דומים
- מאמרים נוספים של רוזטה לונדון
- אודות רוזטה לונדון
- מידע נוסף
מאמרים דומים
- מתנות לראש השנה, המתנות שיחברו את הלקוחות והעובדים שלכם לעסק.
- מתנות ללקוחות לטו בשבט, עציצים ממותגים כמוצרי פרסום לצמיחה עסקית
- מתנות ללקוחות לקראת טו בשבט
- פרסום ומיתוג הולכים יד ביד
- מיתוג עסקי – חלון הראווה לצרכנים
- רעיון למתנות לראש השנה עציצים ממותגים יבטיחו תוצאה מדהימה
- מדבקות לרכב
- פוסטרים זה כל העניין
- פרסום נייד- הדרך לשווק את עסקך
- מיתוג העסק בצורה חכמה
- לוחות גיר וברושורים
- מדבקות לרכב
- מיתוג עסקי
- מדבקות לוגו לרכבים
- כרטיסי ביקור – חובה לכל עסק
- שקיות בד פרסום ירוק לעסק
- מוצרי פרסום למיתוג נכון
- כרטיסי ביקור
- מיצוב ומיתוג אסטרטגי
- אסטרטגיה שיווקית