פרדיגמה
הנחות היסוד של הפרדיגמה הריאליסטית:
- טבע האדם: אנוכי, אגואיסט, בעל דחף בסיסי לעוצמה. "טבע האדם רע מנעוריו".
- מדינות: פועלות על פי אינטרס לאומי, שואפות להעצים את כוחן ואת ביטחונן. הגישה הריאליסטית מתייחסת למדינה כאל השחקן העיקרי בזירה הבינלאומית, גם היום.
- עוצמה: מונח המפתח להבנת התנהגות מדינית. בתוכה עוצמה כלכלית ועוצמה צבאית.
- אנרכיה: העדר שלטון מרכזי מעל המדינות, בסגנון ממשלה עולמית או משהו כזה.
- מצב מלחמה קבוע: היחסים הבינלאומיים במצב תמידי של קונפליקט. מצב זה נובע מטבע האדם לפי הפרדיגמה, מטבע המדינה. הדינאמיקה הבינלאומית מלווה בחששות, בחוסר אמון.
- אין קידמה, רק מחזוריות.
- אין מקום לשיקולי מוסר במערכת הבינלאומית. המדינה פועלת משיקולים אחרים.
ההוגים הריאליסטיים – שורשיה העתיקים של הגישה
תוקידידס (מאה 5 לפני ספה"נ)
היסטוריון שהציע סיבות היסטוריות לפרוץ המלחמה בין ספרטה לאתונה, בספרו "ההיסטוריה של מלחמות הפלופונזים". ציטוט מרכזי: "מה שהפך את המלחמה לבלתי נמנעת היה צמיחתה של העוצמה האתונאית והחשש שהדבר עורר בספארטה". העיקרון שעל פיו ניתח את המערכת היה ש"החזק תמיד צודק" (התבסס על הדיאלוג המלי – שהתרחש באי מלוס, במסגרתו הציעו האתונאים למלים תנאים לכיבוש, והמלים טענו שזה לא הוגן. האתונאים ענו שהצדק והמוסר לא רלוונטיים לעניין הזה, יש חזקים וחלשים וזה טבע העולם).
מקיאבלי (המאה השש עשרה)
כתב את הספר המפורסם "הנסיך", מין קובץ עצות לשליט. שם דגש על טבע האדם החותר לעוצמה, רמת הפרט מאוד דומיננטית בתפיסה שלו. קורא תגר על התפיסה האוטופית של אתיקה, מוסר ודת בתחום המדיני. הוא טוען שיש לפעול לפי המציאות, מקדש את "כורח המציאות", המטרה מקדשת את האמצעים. מקיאבלי נתן רשימה של התכונות הנדרשות מהמנהיג (Virtue) והדרכים שיפעל בהן.
תומאס הובס (המאה השבע עשרה)
כותב את דבריו על רקע מלחמת האזרחים באנגליה. בניגוד להוגים שלעיל, התייחס לניתוח המערכת בצורה יותר דדוקטיבית, בדומה לתחום מדע המדינה היום. נתן את ההשראה לריאליזם המבני. הובס מתייחס למצב הטבע בתוך המדינה, המצב שאותו ניסתה לפתור המדינה. לדידו, מצב הטבע הוא בלתי נסבל, ומלחמת קיום תמידית, עוינות וחשדנות, הם המרכיבים של החברה הלא מדינית. החיים קצרים וחסרי משמעות משום שיכולים להסתיים בשנייה. לפיכך, מוותרים בני האדם על חלק נרחב מחירותם ומזכויותיהם, מפקידים אותם בידי המנהיג, כדי שיוציא אותם מהמצב האנרכי. לפי הובס, המצב של בני האדם מאוד שברירי, אך המדינה היא ישות מספיק גדולה כדי למנוע סכנה קיומית (אולי בעידן הגרעין גם זה התערער).
ניתן להשוות את מצב הטבע למצב בזירה הבינלאומית, אלא שמצב הטבע בין המדינות פחות גרוע ממצב הטבע בין בני אדם. מקור הבעיה בין בני אדם בטבע, הוא בשוויוניות ביניהם. במערכת הבינלאומית, יש מדינות חזקות בהרבה ממדינות אחרות, וחוסר השוויון הזה מאפשר איזון מסוים במערכת.
תגיות:
פילוסופיה- מאמרים דומים
- מאמרים נוספים של Kochba
- אודות Kochba
- מידע נוסף
מאמרים דומים
- חתונה אזרחית
- יוסי לוי יועץ שיווק באינטרנט
- מה חשוב לדעת על חתונה ביום שישי?
- דרך המילה הכתובה: כך תרשימו את המרצה שלכם
- קידום אתרים אורגני
- הסדר הכלכלי הבינ"ל הליברלי
- מידע היסטורי על גרמניה
- כלכלת גרמניה
- מדיניות החוץ הגרמנית
- האופי הגרמני והתרבות הגרמנית
- מדיניות החוץ הגרמנית
- המדיניות של אדנאואר
- תקופת כהונתו של הרארד כקאנצלר
- התקופה בין 1966-1969 – התקופה של גאורג קיסינגר
- מוסדות האיחוד האירופי
- גרמניה מה חשוב לדעת
- לימודי רדיו כמקצוע
- איך להזמין חברת ניקיון לשירותים מיוחדים
- מחיר המלחמה בקוריאה
- עימות גלובלי מלחמת העולם השנייה